BIMBINGAN KELOMPOK DENGAN TEKNIK MODELING UNTUK MENINGKATKAN KEDISIPLINAN BELAJAR SISWA SMA PESONA DANAU LINDUNG EMPANGAU
Kata Kunci:
Kata Kunci, Kedisiplinan Belajar, Bimbingan Kelompok, ModelingAbstrak
Referensi
Ariananda, E. S., Hasan, S., & Rakhman, M. (2014). Pengaruh kedisiplinan siswa di sekolah terhadap prestasi belajar siswa teknik pendingin. Journal of Mechanical Engineering Education, 1(2), 233-238.
Arikunto, S. (2007). Penelitian Tindakan Kelas (Jakarta: PT Bumi Aksara, 2008). Cetakan Ketujuh, hlm, 3.
Corey, G. (2003). Teori dan Praktek Konseling dan Psikoterapi, Bandung: PT. Rafika Aditama.
Ferdiansa, G., & Karneli, Y. (2021). Konseling Individu Menggunakan Teknik Modeling untuk Meningkatkan Kedisiplinan Belajar Siswa. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 847-853.
Hortensi, G. (2020). Penerapan bimbingan kelompok dengan teknik konseling individual untuk meningkatkan disiplin belajar siswa SMK Negeri 5 Mataram. Indonesian Journal of Educational Development, 1(2), 159-169.
Mastuti, S. (2014). Meningkatkan Disiplin Belajar Melalui Layanan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Diskusi Kelompok. Didaktikum, 15(4).
Nurhayati, D. (2022). Layanan Bimbingan Kelompok Sebagai Upaya Peningkatan Motivasi Belajar Peserta Didik di SMP Institut Indonesia Semarang. Jurnal Multidisiplin Indonesia, 1(1), 251-265.
Mungin, Eddy Wibowo. (2005). Konseling Kelompok Perkembangan. Semarang: Unnes Press.
Prayitno, (2013). Dasar-Dasar Bimbingan Dan Konseling. PT Rineka Cipta, Jakarta:
Sugiyono, (2015). Metode Penelitian Kualitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta
Alwison, (2009). Psikologi Kepribadian. Malang: UMM Press.
Rachman, A. (2017). Penguatan Penelitian Tindakan Bimbingan dan Konseling.
Rismawati, U. (2017). Penerapan Teknik Modelling Untuk Mengurangi Keterlambatan Masuk Sekolah Pada Siswa (Penelitian pada Siswa kelas VIII SMP N 1 Tembarak Temanggung) (Doctoral dissertation, Skripsi, Universitas Muhammadiyah Magelang).
Roshita, I. (2014). Meningkatkan Kedisiplinan Siswa Melalui Layanan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Modeling. Didaktikum, 15(4).
Simbolon, J. (2020). Penerapan Metode Layanan Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatkan Disiplin Belajar Siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan (JTP), 13(1), 77-88.
Solechati, M. A. (2021). Pengaruh Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Modelling Simbolik Terhadap Kedisiplinan Siswa Kelas XI SMA 1 Bae Kudus. Medikons: Jurnal Prodi Bimbingan dan Konseling Unisri Surakarta, 7(2).
Sri Mega Heryaniningsih, (2019). Efektifitas Layanan Konseling Kelompok Teknik Modelling Simbolik Untuk Mengatasi Perilaku Disiplin Siswa Kelas VIII Smp Negeri 2 Tayu Kabupaten Pati: Unnes
Suandriani, M. (2017). Penerapan Konseling Behavioral Dengan Teknik Modelling Untuk Meningkatkan Disiplin Belajar Pada Siswa Kelas IX B Mts Mardlatillah Singaraja Tahun Pelajaran 2016/2017. Daiwi Widya, 4(2), 79-90.
Syamsudin, S. (2018). Teknik Modelling Dalam Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Peserta Didik Kelas VIII G SMP Pgri 6 Bandar Lampung Tp 2017/2018 (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).
Tria Melvin dkk, (2017). Hubungan Antara Disiplin Belajar Di Sekolah Dengan Hasil Belajar Geografi Pada Siswa Kelas X SMA Negeri 10 Kendiri. Jurnal Penelitian Pendidikan Geografi Volume 1 No. 1 April 2017
Tu’u, T. (2004). Peran disiplin pada perilaku dan prestasi siswa. Jakarta: grasindo, 82.
Damayanti, Rika. (2016). Efektivitas Konseling Behavioral dengan Teknik Modelling untuk Mengatasi Perilaku Agresif pada Peserta Didik SMP Negeri 07 Bandar Lampung”. Jurnal Bimbingan dan Konseling, Vol 3, No.1
Sutama, dkk (2014). Modeling Untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa Kelas Ak C SMK Negeri 1 Singaraja. E- Journal Undiksa Jurusan Bimbingan Konseling.
Willis, S.S. (2004). Konseling Individual, Teori dan Praktek. Bandung: Alfabeta.
Adiputra, S. (2015). Penggunaan Teknik Modeling Terhadap Perencanaan Karir Siswa. Jurnal Fokus Konseling, 1 (1), 45-56.
Komalasari, dkk. (2011). Teori dan Teknik Konseling. Jakarta: Indeks
Unduhan
Diterbitkan
Cara Mengutip
Terbitan
Bagian
Lisensi
The copyright to this article is transferred to IKIP PGRI Pontianak if and when the article is accepted for publication. The undersigned hereby transfers any and all rights in and to the paper including without limitation all copyrights to IKIP PGRI Pontianak. The undersigned hereby represents and warrants that the paper is original and that he/she is the author of the paper, except for material that is clearly identified as to its original source, with permission notices from the copyright owners where required. The undersigned represents that he/she has the power and authority to make and execute this assignment.
We declare that:
1. This paper has not been published in the same form elsewhere.
2. It will not be submitted anywhere else for publication prior to acceptance/rejection by this Journal.
3. A copyright permission is obtained for materials published elsewhere and which require this permission for reproduction.
Furthermore, I/We hereby transfer the unlimited rights of publication of the above mentioned paper in whole to UAD. The copyright transfer covers the exclusive right to reproduce and distribute the article, including reprints, translations, photographic reproductions, microform, electronic form (offline, online) or any other reproductions of similar nature.
The corresponding author signs for and accepts responsibility for releasing this material on behalf of any and all co-authors. This agreement is to be signed by at least one of the authors who have obtained the assent of the co-author(s) where applicable. After submission of this agreement signed by the corresponding author, changes of authorship or in the order of the authors listed will not be accepted.
Retained Rights/Terms and Conditions
1. Authors retain all proprietary rights in any process, procedure, or article of manufacture described in the Work.
2. Authors may reproduce or authorize others to reproduce the Work or derivative works for the authors personal use or for company use, provided that the source and the UAD copyright notice are indicated, the copies are not used in any way that implies UAD endorsement of a product or service of any employer, and the copies themselves are not offered for sale.
3. Although authors are permitted to re-use all or portions of the Work in other works, this does not include granting third-party requests for reprinting, republishing, or other types of re-use.
Download: 186
